Paczkomaty to urządzenia ze skrytkami, w których mieszczą się przesyłki o różnych rozmiarach. Można w nich odebrać, jak i nadać paczkę o określonych gabarytach. Obecnie maszyny te są już w praktycznie każdym „sąsiedztwie”, a odbiór dostępny jest przez 24h na dobę. Wyjątek stanowią automaty stojące w sklepach i galeriach handlowych o konkretnych godzinach otwarcia, ale należy tu zaznaczyć, iż takich urządzeń jest niewiele.
PaczkoPunkty to miejsca, gdzie odbierzesz lub nadasz przesyłkę u partnera InPost. Mogą to być m.in. sklepy, stacje paliw, kwiaciarnie, itp. PaczkoPunkty są dostępne w godzinach funkcjonowania danego punkt.
Paczkomat oraz PaczkoPunkt InPost znajdziesz przez wyszukiwarkę na naszej stronie. Wystarczy, że podasz miejscowość i ulicę lub – jeśli masz numer – kod urządzenia. Dzięki opcji nawigowania łatwo odnajdziesz drogę i poznasz szczegóły o położeniu konkretnego paczkomatu lub paczko punktu.
W przypadku gdy wybieramy usługę Paczkomaty InPost, przesyłkę należy nadać w paczkomacie lub paczko punkcie, który został wybrany w formularzu w sekcji Nadawca. Przesyłka zostanie dostarczona do paczkomatu lub paczko punktu wskazanego w formularzu w sekcji Odbiorca.
Przed nadaniem przesyłki w Paczkomacie lub PaczkoPunkcie InPost należy wydrukować i przykleić do przesyłki etykietę. Jeśli etykieta nie zostanie wydrukowana i przyklejona do opakowania to w takim wypadku przesyłki nie będzie można nadać w Paczkomacie lub PaczkoPunkcie InPost.
Nadanie przesyłki - W sieci Paczkomatów i PaczkoPunktów InPost przesyłkę należy nadać w wybranej w formularzu lokalizacji. Lokalizację paczkomatu lub paczko punktu można sprawdzić na mapie w wyszukiwarce paczkomatów. Obsługa nadania przesyłki w paczkomacie jest bardzo prosta, wystarczy zeskanować kod paskowy z numerem przesyłki, który znajduje się na etykiecie lub wpisać go ręcznie. Wówczas otworzy się skrytka w której należy umieścić paczkę. W sieci paczko punktów przesyłkę przyjmie pracownik punktu. Należy pamiętać, iż przesyłkę należy nadać w określonym czasie (najczęściej w ciągu 1 dnia roboczego od momentu opłacenia zamówienia i wygenerowania etykiety) gdyż jeśli będziemy zbyt długo zwlekać z nadaniem przesyłki etykieta utraci ważność. W takim wypadku należy skontaktować się z obsługą przewoźnika lub obsługą serwisu podając numer przesyłki. Jeśli zapytanie zostanie wysłane do obsługi serwisu to zlecenie może zostać wysłane ponownie do przewoźnika, ale w takim zmieni się numer przesyłki co będzie wiązało się z konieczność ponownego wydrukowania etykiety i przyklejenia jej do przesyłki.
Doręczenie przesyłki - Jeśli wybrana zostanie opcja doręczenia paczki do wskazanego paczkomatu lub paczko punktu to wówczas Odbiorca przesyłki otrzyma powiadomienie poprzez SMS oraz na adres e-mail z lokalizacją gdzie należy odebrać paczkę. W takim wypadku przesyłkę należy odebrać ze wskazanej w wiadomości lokalizacji. Lokalizację paczkomatu lub paczko punktu można sprawdzić na mapie w wyszukiwarce paczkomatów. Obsługa odbioru przesyłki z paczkomatu jest bardzo prosta, wystarczy podać numer telefonu oraz specjalny kod, który odbiorca paczki otrzyma we wiadomości SMS oraz e-mail'em. Wówczas otworzy się skrytka z której należy odebrać paczkę. W sieci paczko punktów przesyłkę wyda pracownik punktu. Należy pamiętać, iż przesyłkę należy odebrać w określonym czasie (najczęściej w ciągu 2 dni od momentu doręczenia paczki do wybranego punktu) gdyż jeśli będziemy zbyt długo zwlekać z odbiorem przesyłki to wówczas zostanie ona przekazana do magazynu, a następnie do nadawcy (jeśli został podany adres nadawcy). W takim wypadku należy skontaktować się z obsługą przewoźnika lub obsługą serwisu podając numer przesyłki. Należy pamiętać, iż zwrot do nadawcy jest usługą płatną. Informacje na ten temat można znaleźć w cenniku.
Jeśli wybrana zostanie opcja doręczenia paczku kurierem to wówczas kurier InPost dostarczy przesyłkę pod adres wskazany w sekcji Odbiorca. Przesyłki doręczane są przez kuriera InPost do Odbiorcy w dni robocze, najczęściej następnego dnia roboczego licząc od daty odbioru przesyłki od Nadawcy, jednak z zastrzeżeniem, iż nie jest to termin gwarantowany. Na kuriera InPost trzeba czekać pod wskazanym w formularzu adresem. Nie ma możliwości zawężania godziny doręczenia przesyłki. Kurier InPost przed doręczeniem przesyłki może zadzwonić pod numer telefonu wskazany w formularzu natomiast nie jest to obowiązek kuriera. Jeśli pod adresem wskazanym w formularzu nie będzie Odbiorcy, kurier nie doręczy przesyłki. W takim wypadku kurier przyjedzie kolejnego dnia roboczego. Jeśli kurier nie doręczy przesyłki to wówczas należy skontaktować się z obsługą przewoźnika lub obsługą serwisu podając numer przesyłki.
Wybierając Paczkomaty należy mieć na uwadze następujące kwestie:
Aby nadać przesyłkę w paczkomacie paczko punkcie należy:
Zamów kuriera DPD. Paczkę od nadawcy odbierze kurier DPD i doręczy ją do adresata. Sprawdź szybkie nadania
Nadaj paczkę w punkcie. Paczkę nadasz w paczkomacie InPost lub paczko punkcie InPost
Zamów kuriera FedEX. Paczkę odbierze kurier FedEX i doręczy ją do adresata. Wyślij przesyłkę.