Jak nadać przesyłkę? Paczkomaty czy kurier? Przesyłka standardowa i niestandardowa. Czym się różną? Te i inne informacje związane z nadaniem przesyłek i zamówieniem kuriera znajdziesz w naszym poradniku kurierskim
Ostatnie zakupy nie spełnimy Twoich oczekiwań lub chcesz zwrócić nietrafiony prezent? Serwis mykurier.pl pomoże w szybki sposób w odesłaniu nietrafionych zakupów lub prezentów do sklepu, w którym zostały kupione. Poniżej znajdziesz kilka ważnych informacji na temat zwrotów online oraz w jaki sposób można zlecić dostarczenie przesyłki z zakupami, które chcesz zwrócić do sklepu.
Aby zwrócić nietrafione zakupy lub prezent możesz w prosty sposób zamówić kuriera lub możesz wybrać opcję nadania w punkcie nadań czyli automacie paczkowym lub punkcie nadawczym, które najczęściej znajdziesz w pobliskim sklepie spożywczym i doręczenia kurierem przesyłki kurierem.
Jak złożyć zamówienie? To proste! Najpierw wybierz wielkość opakowania. Możesz wybrać opakowanie małe, średnie lub duże. Możesz też wybrać opcję dowolnego opakowania. Zwróć uwagę na maksymalną wagę przesyłki oraz jej maksymalne wymiary. Zawsze przed złożeniem zamówienia sprawdź wymiary swojej paczki oraz sprawdź wagę. W kolejnych korkach podaj adres nadania - czyli adres miejsca z którego kurier ma odebrać przesyłkę i adres doręczenia - czyli adres sklepu w którym dokonano zakupów lub inna lokalizacja gdzie mają być odsyłane zwroty (informację tę otrzymamy w sklepie gdzie dokonaliśmy zakupów).
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które mogą pomóc w kontakcie ze sprzedawcą w przypadku podjęcia decyzji o zwrocie towaru do sklepu.
Czy mogę zwróć towar do sklepu?
Generalna zasada jest taka, iż w przypadku gdy kupiliśmy towar jako osoba prywatna (konsument) w sklepie internetowym, towar nie zawiera wad, nie był używany i nie został wykonany na specjalne zamówienie to przysługuje Ci prawo do zwrotu. Przed zakupem towaru warto zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego abyśmy w przypadku decyzji o zwrocie nie napotkali problemów. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku konsumentów kwestię zwrotów regulują przede wszystkim przepisy prawa (czyli np.: ustawy) i regulamin sklepu internetowego musi je uwzględniać.
Czy mogę zwrócić towar „rozpakowany”?
Jeśli zakupiony towar został przez Ciebie rozpakowany i okazało się, iż nie spełnia on Twoich oczekiwań to oczywiście możesz go zwrócić. Należy pamiętać, iż należy go odesłać w stanie nienaruszonym to znaczy niewykazującym zużycia i niewykazującym uszkodzeń. Warto zatem podczas rozpakowania uważać aby nie uszkodzić towaru oraz nie zniszczyć opakowania. Jeśli towar, który kupiliśmy zawiera dodatkowe akcesoria i instrukcje wchodzące w skład opakowania to należy uważać aby ich nie zgubić bo wówczas sprzedawca może uznać, iż zwróciliśmy niekompletny towar.
Jaki jest termin zwrotu i kto pokrywa koszty?
Termin zwrotu towaru jest określony w przepisach prawa. Kluczowe są w tym wypadku dwa terminy - mamy prawo zrezygnować w ciągu 14 dni, a w ciągu kolejnych 14 musimy odesłać zakupiony towar, oczywiście mając na uwadze kwestie związane z opakowaniem i brakiem oznak użytkowania. Należy również pamiętać o dowodzie zakupu (np.: paragonie) choć w tym wypadu potwierdzenie płatności z banku powinno być również akceptowane. Należy pamiętać, iż koszty zwrotu towaru, czyli np.: koszt przesyłki, najczęściej pokrywa osoba która zwrotu dokonuje i ta kwestia jest najczęściej regulowana w sklepie w regulaminie lub na dedykowanej podstronie opisującej procedurę zwrotu. Przykładowy opis procedury zwrotu możesz znaleźć w jednym z naszych sklepów internetowych z ziołami.
Przykładowy opis procedury zwrotu w sklepie zielarskim morevitality.pl
Jaka jest najczęściej procedura zwrotu zakupów online?
Jeśli chcesz zwrócić towar zamówiony i zakupiony w sklepie online to w takim wypadku sugerujemy podjęcie następujących kroków opisanych poniżej.
Po pierwsze należy zapoznać się z regulaminem sklepu lub jego częścią opisującą procedurę zwrotu.
Po drugie dobrze jest przed nadaniem przesyłki wysłać e-mailem rezygnację z zamówienia czy też odstąpienie od umowy i poinformować sklep o chęć zwrotu zamówionego towaru. Można też wysłać korespondencję na adres siedziby podmiotu, który jest operatorem lub właścicielem sklepu internetowego gdzie zostało złożone zamówienie. W odstąpieniu do umowy należy dodać oczekiwanie zwrotu środków. Odstąpienie od umowy można też wysłać pocztą zwykłą na adres wskazany na stronie sklepu gdzie złożone było zamówienie.
Po trzecie należy zlecić nadanie przesyłki. Można zamówić kuriera po przesyłkę, gdzie adresatem (odbiorcą przesyłki) będzie sklep gdzie dokonano zakupu. Ten adres powinien znajdować się na stronie internetowej sklepu jak również na etykiecie. Często adres "zwrotów" jest inny od adresu siedziby sklepu, ale powinien być on widoczny na stronie internetowej sklepu. Adres można uzyskać również w oparciu o informację z etykiety, która została przyklejona do opakowania w sklepie. Oczywiście jeśli przesyłka została nadana w punkcie nadawczym, a nie w siedzibie sklepu to wówczas na etykiecie tego adresu nie znajdziesz, stąd sugerujemy sprawdzenie adresu na stronie sklepu lub kontakt ze sklepem w celu jego ustalenia. Obecnie wiele sklepów korzysta z zewnętrznych magazynów, które zajmują się wysyłką lub obsługą zwrotów stąd ważne jest aby przed nadaniem przesyłki upewnić się, iż adres zwrotu towaru jest prawidłowy.
Do przesyłki można dołączyć również "odstąpienie od umowy". Można je umieści na zewnętrz opakowania lub we wnętrzu opakowania.
Przesyłkę zwrotną można zamówić za naszym pośrednictwem czyli w serwisie mykurier.pl.
Jeśli chcesz zwrócić zakupy online to są dwie opcja zlecenia nadania przesyłki.
Opcja pierwsza zwrotu online to zlecenie odbioru przesyłki przez kuriera i doręczenie przesyłki przez kuriera. Wówczas przesyłkę odbierze kurier ze wskazanego w zleceniu adresu, ale wówczas na kuriera trzeba będzie czekać pod tym adresem gdyż nie zawsze istnieje możliwość zawężenia godzin odbioru przesyłki, a kurierzy nie zawsze dzwonią przed odbiorem przesyłki. W tym wypadku przesyłka zostanie dostarczona do adresata czyli pod wskazany w sklepie adres kurierem.
Zamówienie na odbiór przesyłki przez kuriera i doręczenie kurierem można zlecić tu:
lub tu:
lub tu:
Opcja druga to nadanie przesyłki w automacie paczkowym lub punkcie nadawczym (np. w sklepie) i z opcją zlecenia doręczenia kurierem. Wówczas przesyłkę należy nadać w punkcie nadawczym lub w automacie paczkowym bez konieczności oczekiwania na kuriera. W takim wypadku należy wyprać opcję "doręczenie pod adres". Zamówienie na nadanie przesyłki w punkcie nadawczym i doręczenie kurierem można zlecić tu:
lub tu:
Opcja trzecie to nadanie przesyłki w punkcie (na przykład paczkomacie InPost) i doręczenie do punktu. Nie jest to opcja zalecana przez nad gdyż najczęściej sklep internetowy wymaga, aby przesyłka została dostarczona kurierem pod wskazany adres gdyż sklepy raczej nie obsługują zwrotów poprzez nadanie do punktów doręczeń lub automatów paczkowych (czyli na przykład paczkomatów InPost). Oczywiście tę kwestię należy przed zamówieniem przesyłki ustalić ze sklepem gdzie został zakupiony towar. Jeśli sklep wyraża zgodę na tego typu formę zwrotu to wówczas takie zamówienie można złożyć tu:
lub tu:
lub tu:
lub tu:
Należy pamiętać w w każdym przypadku przed nadaniem przesyłki należy ją odpowiednio przygotować oraz wydrukować i przykleić do opakowania etykietę.
Należy również pamiętać, iż w przypadku gdy samodzielnie realizujemy procedurę zwrotu to takim wypadku koszty przesyłki czyli koszty zwrotu zamówionego towaru obciążą w tym wypadku Ciebie. W takiej sytuacji można wystąpić do sklepu o zwrot poniesionych kosztów za nadanie przesyłki, natomiast to czy istnieje taka możliwość należy sprawić w regulaminie sklepu lub skonsultować tę sprawę z Rzecznikiem Konsumentów, który działa przy urzędach miast lub powiatów.
Jeśli zgodnie z regulaminem sklepu to sklep pokrywa koszty przesyłki zwrotnej to w takim wypadku należy ze sklepem ustalić dodatkowo gdzie przesyłka ma zostać zamówiona, która strona składa zamówienie (Sklep czy Klient) oraz jeśli to sklep odpowiada za zamówienie zlecenia odbioru i doręczenia przesyłki to poprosić aby sklep dostarczył Tobie etykietę.