Jak nadać przesyłkę? Paczkomaty czy kurier? Przesyłka standardowa i niestandardowa. Czym się różną? Te i inne informacje związane z nadaniem przesyłek i zamówieniem kuriera znajdziesz w naszym poradniku kurierskim
Zamówienie kuriera online jest jedną z najbardziej popularnych metod na zlecenie odbioru przesyłki przez kuriera ze wskazanego adresu. Cały proces sprowadza się do kilku prosty czynności: Zapakuj paczkę, wypełnij formularz, opłać zamówienie, dołącz do paczki dokumenty transportowe, wydaj paczkę kurierowi. Generalnie proces zamówienia kuriera w internecie oznacza w praktyce przesłanie elektronicznego zlecenia na odbiór i doręczenie przesyłki, którą wykona dla nas wyspecjalizowana firma kurierska.
W pierwszej kolejności musimy przygotować przesyłkę czyli zapakować przedmioty, które chcemy wysłać do opakowania kartonowego. Należy pamiętać aby karton był dopasowany do przedmiotów, które chcemy w nim umieścić. Karton nie powinien być zbyt duży lub zbyt mały, a jeśli nie mamy innego to należy przedmioty zabezpieczyć tak aby nie przemieszczały się wewnątrz opakowania. Karton nie powinien być uszkodzony. Dobrze też owinąć opakowanie folą stretch co dodatkowo zabezpieczy przesyłkę przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w dziale pomoc. Po zapakowaniu przesyłki należy ją zważyć oraz zmierzyć. Informacje na temat wagi oraz wymiarów opakowania będzie nam potrzebne w procesie zamówienia kuriera.
Po zapakowaniu przesyłki możemy przystąpić do wypełnienia formularza zamówienia kuriera. W formularzu należy podać:
W formularzu należy też dokonać wyboru firmy kurierskiej, która zrealizuje usługę odbioru i doręczenia przesyłki. Formularz zamówienia kuriera znajdziesz tu: Zamów Kuriera
Jeśli wszystkie dane w zamówieniu się zgadzają zamówienie należy opłacić. Płatności można dokonać kartą lub poprzez funkcjonalność szybkich przelewów. W obu przypadkach jeśli wszystko jest poprawnie, proces autoryzacji płatności realizowany jest natychmiast (najczęściej w ciągu kilkudziesięciu sekund). Po opłaceniu zamówienia zlecenie wysyłane jest do firmy kurierskiej i jeśli wszystko jest poprawnie wygenerowane zostaną dokumenty transportowe czyli na przykład etykieta. Wszystkie niezbędne informacje oraz dokumenty otrzymamy pocztą elektroniczną. W tym miejscu trzeba sprawdzić czy widomości z dokumentami nie zostały automatycznie przeniesione do dodatkowych folderów takich jak powiadomienia czy zamówienia lub SPAM. Informacje na ten temat można znaleźć w dziale pomoc.
Etykietę (dokumenty transportowe), które otrzymaliśmy pocztą elektroniczną należy koniecznie przykleić do przesyłki ponieważ zawierają on informacje niezbędne do realizacji doręczenia przesyłki. Bez dokumentów transportowych przesyłka może zostać zagubiona lub doręczona pod inny adres. Informacje na ten temat można znaleźć w dziale pomoc. W szczególnych przypadkach dokumenty transportowe dostarczy kurier podczas odbioru przesyłki, ale wówczas taką informacja widnieje w szczegółach zamówienia.
Kurier przyjedzie po paczkę jeszcze tego samego dnia lub następnego dnia roboczego. Na kuriera trzeba będzie poczekać gdyż przy tego typu usłudze nie ma możliwości ustawienia konkretnej godziny odbioru. Kurier przed odbiorem przesyłki czasami dzwoni do nadawcy natomiast nie jest to standardowa praktyka. Jeśli danego dnia kurier nie odbierze przesyłki to będzie próbował odebrać ja następnego dnia natomiast w tym wypadku należy upewnić się czy ponowna próba odbioru przesyłki będzie miała miejsce pisząc do obsługi serwisu. Przesyłka doręczana jest najczęściej następnego dnia roboczego i podobnie jak w przypadku odbioru przesyłki nie ma możliwości ustawienia konkretnej godziny doręczenia. W tym wypadku na kuriera również trzeba będzie czekać. Podobnie jak w przypadku odbioru przesyłki przed doręczeniem przesyłki kurier może zadzwonić natomiast tu również nie jest to standardowa praktyka. Więcej informacji na ten temat znajdziemy w dziale pomoc.
Jeśli nie chcemy czekać na kuriera w trakcie odbioru i doręczenia przesyłki możemy skorzystać z opcji nadania i doręczenia w automacie paczkowym (czyli np. w paczkomacie) lub punkcie obsługi przesyłek. W tym wypadku przesyłkę należy dostarczyć do automatu paczkowego lub punktu nadań. W zależności od wybranej opcji doręczenia przesyłka zostanie doręczona do automatu paczkowego lub punktu odbioru gdzie odbiorca przesyłki musi ją odebrać. W ten sposób podczas nadania i doręczenia przesyłki unikniemy kontaktu z kurierem oraz obniżymy koszty ze względu na fakt, iż tego typu usługa jest trochę tańsza od przesyłki zlecanej do obsługi przez kuriera. Można oczywiście również wybrać opcję nadania w automacie lub punkcie nadawczym i doręczenie przesyłki przez kuriera. Może być to szczególnie przydatne w przypadku zwrotów nietrafionych zakupów. Listę paczkomatów można znaleźć tu: Znajdź paczkomat, a listę automatów paczkowych oraz punktów obsługi paczek DHL tu: Znajdź punkt DHL POP, a listę punktów Orlen Paczka tu: Znajdź punkt ORLEN Paczka.