Jak nadać przesyłkę? Paczkomaty czy kurier? Przesyłka standardowa i niestandardowa. Czym się różną? Te i inne informacje związane z nadaniem przesyłek i zamówieniem kuriera znajdziesz w naszym poradniku kurierskim
Niekiedy przedmiot, który chcemy wysłać przesyłką kurierską za żadne skarby nie chce zmieścić się do kartonu. Czy wówczas możemy zamówić kuriera i liczyć na to, że przesyłka bez problemu dotrze odbiorcy? Oczywiście, że tak. Jednak w tym przypadku musimy pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach.
Na sam początek wyjaśnijmy: przesyłka, opakowanie, paczka - te pojęcia często są mylone. Nie każda paczka od razu jest przesyłką. Można stwierdzić, iż paczka staje się przesyłką po złożeniu zamówienia na zlecenie odbioru i przekazaniu paczki kurierowi. W tym przypadku jednak będziemy tych terminów używać zamiennie.
W zależności od rozmiarów i kształtów mamy dwa rodzaje przesyłek (opakowań, paczek) - standardowe i niestandardowe. Przyjrzyjmy się im.
Zacznijmy od naszej definicji, a mianowicie opakowanie standardowe to karton z tektury o kształcie prostopadłościanu, nieposiadający żadnych odkształceń, wybrzuszeń, wgnieceń oraz wystających elementów. Prostopadłościan to graniastosłup, którego każda ściana jest prostokątem, a dowolne dwie ściany są równoległe, albo prostopadłe.
Zatem paczki, opakowania standardowe to te, które – najogólniej rzecz ujmując, stanowią karton w formie prostopadłościanu, czyli „klasyczny” karton. Przykład wypełnionego formularza dla opakowania standardowego możesz zobaczyć TU.
Pamiętać jednak należy, że nie każdy karton „zasługuje” na miano standardowego – piszemy o tym poniżej.
Wszystkie inne to przesyłki (opakowania) niestandardowe. Dokładnie rzecz ujmując przesyłki niestandardowe to przesyłki nadawane w opakowaniach o kształcie nieregularnym, cylindrycznym, okrągłym, owalnym, z wystającymi elementami, wymagające specjalnej obsługi w czasie transportu. Przesyłką niestandardową mogą być opony, wzmocniony worek lub każdy nieopakowany przedmiot (np.: rower owinięty folią). Co ważne, również zdeformowany, wygięty, nadmiernie wypchany towarem karton może zostać uznany za opakowanie niestandardowe. Opakowanie niestandardowe to również o dużym gabarycie.
Czyli, mówiąc wprost – gdy chcesz wysłać na przykład wózek dziecięcy lub rower, i nie jesteś go w stanie zmieścić do żadnego kartonu, wówczas tak opakowany przedmiot jest traktowany jest przesyłka w opakowaniu niestandardowym czyli przesyłka niestandardowa. Jak nadać taki przedmiot? To proste. Po złożeniu lub demontażu (jeśli jest to oczywiście możliwe), owiń przedmiot szczelnie folią (np. typu stretch), a jeśli uznasz i dobrze jest go dodatkowo zabezpieczyć to możesz przedmiot również obłożyć kartonami. Gdy masz pewność, że twoja niestandardowa przesyłka jest już w dostateczny sposób zabezpieczona, zamów kuriera.
Typowa przesyłka niestandardowa to, oprócz wspomnianego roweru i wózka dziecięcego, to na przykład nie dające się złożyć krzesło, opona czy koło samochodowe.
Napisaliśmy powyżej, że przesyłka standardowa to ta, która stanowi karton w kształcie prostopadłościanu. Ale napisaliśmy również, że tak jest „co do zasady”. Bo – jak wiadomo, od każdej zasady są wyjątki. Również i w tym przypadku tak jest. Wyobraźmy sobie drabinę w kartonie o długości niespełna dwóch metrów, szerokości 40 centymetrów i grubości 10 centymetrów. Formalnie rzecz biorąc, taki karton jest prostopadłościanem. Jednak o bardzo niestandardowych wymiarach. Możemy więc spodziewać się, że tak zostanie potraktowany przez Kuriera. Kurier oczywiście odbierze od nas taką paczkę (jeśli jej wymiary mieszczą się w maksymalnym dopuszczalnym przedziale), ale opłata za usługę będzie droższa.
Mówiąc wprost: różni przewoźnicy w różny sposób zakwalifikują twoją paczkę opakowaną w wyjątkowo długi lub szeroki karton.
Przykład wypełnionego formularza dla opakowania niestandardowego możesz zobaczyć TU.
Wysyłanie przesyłek niestandardowych jest droższe niż standardowych. Wiąże się to często z dodatkowymi trudnościami w zapakowaniu takiej paczki do samochodu. Poza tym na przykład wystający element spowoduje brak możliwości zapakowania kilku innych paczek, które w innym przypadku zmieściłyby się „na pakę” pojazdu. Nic więc dziwnego, że przewoźnicy pobierają za ich dostarczenie większe opłaty. Być może więc warto poświęcić odrobinę czasu i wysiłku żeby zdemontować element wysyłanego przez nas przedmiotu (o ile to możliwe) i włożyć go do standardowego kartonu? Zapłacisz wówczas mniej za usługę, a i sam przedmiot, „wtulony” w bezpieczne wnętrze kartonowego pudła, będzie bezpieczniejszy.
Nasza rada jest więc następująca: zamów kuriera dopiero wtedy, gdy w przemyślany sposób zapakujesz przedmiot, który chcesz wysłać.
Dokładny opis (wraz ze schematycznymi rysunkami) opakowań standardowych i opakowań niestandardowych znajdziesz w dziale pomoc w sekcji "rodzaje opakowań".